Škoda JS vyvinula a dodala první vlastní kontejner na vyhořelé jaderné palivo

| autor: SP ČR / TZ Škoda JS0

Škoda JS vyvinula a dodala první vlastní kontejner na vyhořelé jaderné palivo

Více než pětimetrový modrý ocelový válec se pomalu snáší na připravený vagon. Ten ho odveze do jaderné elektrárny Temelín. Do nového kontejneru na vyhořelé jaderné palivo, které vyvinula a vyrobila plzeňská Škoda JS, uloží v Temelíně devatenáct použitých palivových kazet. Zůstanou v něm až šedesát let.

Vývoj nového kontejneru pro temelínský typ reaktoru VVER 1000 zahájila Škoda JS v roce 2012. Zakázku na dodávku šedesáti kusů za dvě miliardy korun podepsala Škoda JS s energetickou skupinou ČEZ v roce 2015. Poslední kontejner dorazí do Temelína v roce 2035.

Pokud se ale životnost jihočeské jaderné elektrárny prodlouží, otevře se příležitost pro dodávku dalších úložných nádob. Až dosud se v Plzni vyráběly kontejnery na vyhořelé palivo podle zahraniční licence. Do elektráren v Česku, Německu, USA, Švýcarsku, Litvě a Bulharsku jich Škoda JS dodala přes čtyři stovky.

„Nový kontejner není jen důkazem technické vyspělosti naší společnosti. Je rovněž ilustrací toho, že stejně jako řada dalších českých firem v oboru jsme stále schopni dodávat významnou část jaderných projektů,“ říká generální ředitel Škoda JS Vladimír Poklop.

Od roku 2021 bude Škoda JS vyrábět také klon temelínského kontejneru, který bude určený pro palivo menších reaktorů VVER 440. Pro dukovanskou elektrárnu jich ČEZ objednal 35 kusů do roku 2031. Pokud se prodlouží její životnost, bude se v dodávkách kontejnerů pokračovat až do roku 2048.

Výroba jednoho kontejneru pro Temelín trvá zhruba rok. V takzvané reaktorové hale jich Škoda JS bude dělat zhruba šest ročně. Zakázka je důležitá i z hlediska udržení provozu tohoto unikátního pracoviště.

„Halu jsme postavili v 70. letech minulého století. Od roku 1979 se tady vyrobilo 21 reaktorů VVER 440, včetně těch dukovanských. Zrodily se tady také tři reaktory VVER 1000, z nichž dva jsou v Temelíně a jeden v ruské jaderné elektrárně Kalininská,“ dodává František Krček, člen představenstva Škoda JS.

Technologie a služby pro skladování použitého jaderného paliva se na celkových loňských tržbách Škoda JS ve výši 4,7 miliardy korun podílely z osmi procent. S novými kontejnery se chce v příštích letech plzeňská firma dostat i na zahraniční trhy.

Kontejnery jsou určeny pro dočasné uložení jaderného paliva. To zůstává v aktivní zóně reaktoru jaderné elektrárny Temelín čtyři roky. Po vyjmutí je na zhruba deset vyvezeno do speciálního bazénu s použitým palivem, kde se dochlazuje.

Poté se palivové soubory přeloží do kontejnerů a převezou do skladu použitého paliva, který se nachází v prostoru elektrárny a patří pod její správu. Stěna kontejneru má tloušťku 41 centimetrů, což zajišťuje odstínění záření gama a neutronů. Těsnost je zaručena minimálně na 60 let.

Kontejner splňuje i požadavky na mechanickou odolnost vůči havarijním situacím, které požadují mezinárodní normy. Vydrží například pád z výšky devíti metrů na absolutně tuhou podložku, nebo pád z jednoho metru na trn. Je odolný také proti tlaku vodního sloupce o výšce 200 metrů a proti žáru 800 °C po dobu 30 minut.

Komentáře

  1. Tento článek zatím ještě nikdo neokomentoval.

Okomentovat

Partneři

Satturn
AB Plast
Nadace partnerství
Partner - SOVAK