2/2023

Obce mohou přistoupit ke kontrole kotle vždy až po předchozím písemném upozornění na možné porušování zákona

| autor: Tisková zpráva MŽP0

Obce mohou přistoupit ke kontrole kotle vždy až po předchozím písemném upozornění na možné porušov

Teprve poté, co znovu zajistí opakované důkazy o možném porušování zákona, mohou přistoupit k fyzické kontrole kotle, a to jak předem ohlášené, tak neohlášené.

„Vždycky před kontrolou musí být dáno důvodné, opakované podezření na porušení zákona o ochraně ovzduší – např., že někdo v kotli spaluje odpad, nevhodné palivo apod. Musí přijít napřed písemné upozornění od úřadu, kde bude majitel kotle upozorněn na své možné nezákonné chování a co z toho může plynout za důsledky, tedy možná kontrola ze strany úřadu apod.

Samotná kontrola je ale až krajním řešením a má především odradit od nezákonného chování notorické čmoudily, kteří dlouhodobě otravují mnohdy rakovinotvornými látkami ovzduší svým sousedům i celé obci. Kontrola navíc bude probíhat striktně dle kontrolního řádu. Úředníci budou mít přístup výhradně ke spalovacímu zdroji, jeho příslušenství a palivu, nikam jinam v domě samozřejmě chodit nebudou,“ upozorňuje ministr Brabec.

Tento výše uvedený postup Ministerstvo životního prostředí přímo prosadilo do novely zákona, zároveň jak ve včerejším článku MFD ocitoval ministr Brabec, je uveden v metodice, kterou MŽP vypracovalo pro obce (metodika zde).

„Řada oslovených starostů je ze svých mnohaletých zkušeností přesvědčena, že u většiny případů bude stačit upozornění na možnost kontroly, aniž by ji bylo nakonec nutné provést," doplňuje ministr.

Zákon o ochraně ovzduší k postupu obcí přímo uvádí:

„Vznikne-li důvodné podezření, že provozovatel spalovacího stacionárního zdroje umístěného v rodinném domě, v bytě nebo ve stavbě pro rodinnou rekreaci, nejde-li o prostory užívané pro podnikatelskou činnost, porušil některou z povinností podle odstavce 1, avšak toto porušení nelze prokázat bez provedení kontroly spalovacího stacionárního zdroje, jeho příslušenství nebo používaných paliv, obecní úřad obce s rozšířenou působností provozovatele na tuto skutečnost písemně upozorní a poučí jej o povinnostech provozovatele spalovacího stacionárního zdroje stanovených v odstavci 1 a o následcích opakovaného důvodného podezření na jejich porušení v podobě provedení kontroly.

Pokud opakovaně vznikne důvodné podezření, že tento provozovatel nadále nebo opětovně porušuje některou z povinností podle odstavce 1, je kontrolující oprávněn vstoupit do jeho obydlí za účelem kontroly dodržování povinností podle tohoto zákona. Vlastník nebo uživatel těchto prostor je povinen umožnit kontrolujícímu přístup ke spalovacímu stacionárnímu zdroji, jeho příslušenství a používaným palivům.“

I v Karviné, ačkoliv se může z článku v MFD zdát, že to tak není, dodržují zákonná ustanovení: „Vždycky se zpočátku snažíme spíše vysvětlovat, upozorňovat a informovat, sankce jsou až to poslední. Takže prověřujeme zatím bez humbuku problémová místa, fotíme (včetně srovnání s tabulkou barvy kouře), případně ověříme znovu stejná místa, pokud tam problém zaznamenáme. T

eprve pak budeme psát upozornění hříšníkům na možné porušení zákona. A až po dalším opakovaném důvodném podezření na možné porušování zákona případně ohlašovat kontroly,“ uvádí mluvčí magistrátu Šárka Swiderová.

Komentáře

  1. Tento článek zatím ještě nikdo neokomentoval.

Okomentovat

Partneři

Partner - SOVAK
EAGB
Inisoft
Seven energy
Energotrans
United Energy
SPVEZ
Povodí Vltavy
Ecobat
Veolia
AKU-BAT
Wasten
Solární asociace
Sensoneo
SmVaK
Vodárenství.cz
SKS
ITEC
Regartis
DENIOS
PSAS
ČB Teplárna
REMA
SEWACO
Grexenergia
SGEF
ČAObH
CASEC
Teplárenské sdružení
Envipur
EKO-KOM
S-POWER
INECS
BEERT CEE
SCHP