1/2021

Klára Dostálová: Odklad nového stavebního zákona by byl krokem zpět

| zdroj: MMR0

Nový stavební zákon zřejmě nezjednoduší povolovací řízení

V médiích se opět objevují úvahy o odložení platnosti v létě schváleného nového stavebního zákona. Musím tyto nápady rázně odmítnout, protože:

  • Opravdu není důvod odkládat přípravy na vznik Nejvyššího stavebního úřadu, který začne fungovat od 1.1.2022, ani posouvat účinnost nového stavebního zákona. Ostatně i opoziční návrh stavebního zákona se vznikem Nejvyššího a Specializovaného stavebního úřadu počítal a jejich potřebu nikdo nezpochybňuje.
  • Uvádět jako důvod odkladu účinnosti nového zákona zpožďování digitalizace stavebního řízení nedává smysl. Digitalizace se stihnout musí už jen z důvodu, že jsou na ni vyčleněny peníze z EU fondů a ty se musejí vyčerpat do roku 2023, takže odklad účinnosti by byl v tomto smyslu plýtvání prostředky a ohrožením čerpání evropských peněz. Zakázka na tři klíčové informační systémy už byla vypsána a zveřejněna.
  • Zpochybňování stavebního zákona, který v létě schválili poslanci, a odkládání jeho účinnosti, považujeme na neodpovědné. Nejdůležitější strategické infrastrukturní stavby v zemi blokuje v tuto chvíli tzv. systémová podjatost a země trpí krizí dostupného bydlení. A to se bez nového stavebního zákona vyřešit prostě nedá.
  • Navíc každá strana měla v programu, že chce zrychlit povolování dálnic a povolování bytů, které dnes v průměru trvá 13, resp. více než 5 let.
  • Je třeba upozornit, že nový stavební zákon je velmi provázaná norma, která nebude fungovat, pokud z ní budou vytrhovány a měněny jednotlivé části. Pokud chtějí nové koalice měnit institucionální podobu stavební správy a ponechat stavební úřady v první instanci v přenesené působnosti, nebude možná zastupitelnost úředníků a nebude tak možné dodržovat lhůty. To znamená, že drobné stavebníky, veřejné investory, ale i bytovou výstavbu hází politici přes palubu.
  • Věřím, že takto zásadní krok by strany konzultovaly s podnikatelskými svazy a zástupci státních investorů typu Ředitelství silnic a dálnic - ŘSD nebo Správa železnic, pro něž je nový stavební zákon zásadní.
  • Pokud se bude prodlužovat stávající stav, tak to nemůže být dobrá zpráva pro nikoho.

Měl by zvítězit zdravý rozum.

Komentáře

  1. Tento článek zatím ještě nikdo neokomentoval.

Okomentovat

Partneři

Satturn
AB Plast
Partner - SOVAK
EAGB
Faircare
Inisoft
Xylem
Seven energy
Energotrans
United Energy
SPVEZ
Povodí Vltavy
Ecobat
Veolia
Ekowatt
AKU-BAT
Wasten
Solární asociace
Sensoneo